16. mai 2012

George Clooney + DnB = oppmersomhet


De siste ukene har vi jobbet mye med temaet "reklame". Hvordan påvirker de oss? Hva er knepene de bruker for å "lure" oss til å kjøpe produkter eller følge holdningskampanjer?

Den siste tiden har du kanskje sett DnBs reklame med skuespilleren George Clooney? Hvis ikke, kan du se den her. En typisk normal norsk kvinne våkner på et hotellrom med en enorm giftering på fingeren. Hun er tydelig forvirret og overrasket. På bordet ved siden av henne ligge en haug med bilder av henne i brudekjole, og en mann med maske - som hun tydelig har giftet seg med. Hun husker ikke noe og aner ikke hvem det er fordi hun kvelden før var ekstremt beruset.



En mann dukker opp bak henne, og det viser seg å være selveste George Clooney. Han opptrer helt rolig og normalt, og foreslår at de skal flytte til et hus i Lillestrøm - han har rett og slett bestemt seg for å tilbringe resten av livet med denne norske kvinnen. Reklamen avsluttes med teksten:
Noen har flaks her i livet. For alle oss andre kan det være lurt å spare litt. 


Det som tiltrekker den plutselige oppmerksomheten i denne reklamen er så klart George Clooney. Han er en verdenskjent skuespiller, som har fans i den yngre og eldre garde. Folk blir med et interessert, og reklamen kan nærmest forbindes med en film. Hensikten med selve reklamen er å overtale folk til å spare penger - helst i Den norske Bank.

Reklamen spiller på følelser og drømmer. Kvinnen i reklamefilmen kunne vært hvem som helst - kanskje til og med deg! Og du ville vel våknet opp ved George Clooney om du kunne? Men samtidig fører den siste delen av reklamen til at du føler det angår deg, en helt normal nordmann.

Jeg synes dette er en god reklame fordi den inneholder mye humor. Personlig synes jeg det er et viktig punkt i en reklame. Det gjør at jeg husker den, og gjerne snakker om den med andre. Den følger også AIDA prinsippet.
A- attention. Geroge Clooney fanger oppmersomheten din.
I- interest. Hvorfor er denne kjendisen med i reklamen?
D- desire. Vi ønsker at våre drømmmer skal gå i oppfyllelse, og leve som kvinnnen i filmen. Kanskje dette vil skje om vi sparer litt penger?
A- action. Den siste teksten gjør at du føler dette angår deg. Det fører til handling.

Kilder:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=C_8TGTKdrlY

Bilde:
http://www.flickr.com/photos/stephenmasker/5091822955/




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar